Svar: Kost til min dreng og lidt motorik
11. juli 2004
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er rigtigt at når barnet er omkring 7 mdr, så kan man tilbyde 3-4 måltider mad. Det kan derfor godt være at 3 måltider er nok for din søn, men som du skriver er han en stor dreng, så de fire måltider kan være en god idé.
Nu ved jeg ikke hvor længe din dreng sover, når han sover i løbet af dagen, men jeg forestiller mig at han måske sover fra f.eks. 9.30 til 11.30. Jeg tænker at du derfor kan tilbyde et frokostmåltid (hvor du selv spiser frokost) og så skyde eftermiddagsmåltidet lidt.
Jeg synes ikke du skal tilbyde ham mere grød, tværtimod. Grød er godt til at holde maven igang, men det vil være godt for ham også at få grøntsagsmos, således at grødmåltiderne udgør to måltider i løbet af dagen og grøntsagsmosen de øvrige måltider.
Mit forslag er derfor at du bibeholder flasken om morgenen og tilbyder ham grød om formiddagen, grøntsagsmos med kød eller fisk til frokost, grød om eftermiddagen og igen grøntsagsmos til aften, evt. afsluttet med lidt frugtmos til dessert. Flasken til natten bibeholder du også.
Tilbyd ham fortsat kop til måltiderne. Øvelse gør mester. Det kan nogle gange være en god idé at give ham vand/mælk af et snapseglas, som passer bedre til hans lille mund:o)
Som sagt bibeholder du flasken morgen og til natten og han må også meget gerne få en flaske midt på dagen, hvis han fortsat har behov for denne, når han f.eks. skal sove. Reguler flasken ind alt efter hvordan hans behov virker. Han vil sandsynligvis ikke behøve flaske efter hvert måltid, jo mere og jo bedre han bliver til at spise med ske, jo mere vil skemåltidet udgøre det for et flaskemåltid. Nogle børn har ved 1 års alderen fortsat behov for en flaske om aftenen, når de skal sove, men mellem 9-12 mdr. vil de fleste kunne tage deres behov for mælk af en kop.
Med hensyn til hans motoriske udvikling, så lyder han til at være fint igang. Det er helt normalt at han, når han sidder, falder til siderne og lidt fremover. I løbet af den næste måneds tid vil han få en bedre balance og dermed også blive bedre til at kunne sidde selv. Mange børn sidder først rigtigt selv, når de er mellem 8-9 mdr.
Lad ham fortsat ligge på maven dagligt og bliv ved med at lave trilleøvelser med ham. Læg også legetøjet lidt uden for rækkevidde, så han skal bevæge sig, for at nå det. Du må gerne hjælpe ham til krybeøvelser, hvor du skiftevis presser let på hans fodballer, når han ligger på maven. Giv ham 'flyveture' igennem luften og lad ham bevæge sig rundt på dig. Tumlelege er sjove og giver ham også tillid og tryghed til selv at bevæge sig rundt.
Legetøj som kan trækkes hen over gulvet kan være gode for motivationen, det samme kan bolde af forskellig slags. Du kan også lege ride-rankelege med ham og så småt begynde med gemmelege, hvor du forsvinder bag en stol og han skal bevæge sig lidt for at få øje på dig igen.
Han er ikke bagud motorisk, men er fint med, så du skal ikke være bekymret:o) Her mellem 6-9 mdr. plejer der at ske en hel del, så tag det roligt, det skal nok komme.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske